Gymnasiet är starten på vuxenlivet - tidigare elever berättar

På gymnasiet utvecklas du som person och gör dig redo för ditt framtida arbetsliv. Kanske fortsätter du vidare i samma spår även efter studenten, eller så gör du något helt annat. Möjligheterna är oändliga och det är bara du som bestämmer hur din framtid ser ut.

Läs här vad tidigare elever gör idag!

William Årebo, målare
Tidigare elev på BA, student 2019

Glad för färgstarkt yrkesval

William Årebo ville gå en praktisk utbildning som han skulle ha nytta av resten av livet. På Bygg- och anläggningsprogrammets inriktning måleri träffade han helt rätt. Nu har han arbetat som målare i några år och är fortfarande glad över sitt val.

– Absolut! Det är väldigt varierande. Jag målar, spacklar och tapetserar en hel del, men spänner också vävtak och andra speciella grejer. Man träffar folk och lär sig nytt hela tiden.

William råder alla som ska lära sig ett nytt yrke att våga fråga. Det gjorde han både under sin skoltid och sina praktikperioder, och det gav resultat.

– Jag fick verkligen med mig mycket värdefullt från mina gymnasieår – både när det gäller teori, praktik och hur man bemöter sina kunder. Det har jag fortfarande stor nytta av.

Gabriella Karlén, kock
Tidigare elev på RL, student 2019

Grund för kockkarriär

Redan i nian drömde Gabriella Karlén om att få laga lyxmat i de riktigt fina salongerna. Det var därför hon valde Restaurang- och livsmedelsprogrammet i Skövde. Under utbildningen fick hon chansen att jobba med Nobelmiddagen och blev sedan erbjuden jobb. Efter skolan blev hon en av sju kockar på Stadshuset i Stockholm, där hon bland annat ordnat exklusiva middagar åt kungafamiljen och andra storheter. När det inte är coronapandemi har de mellan 200 och 1 200 gäster per middag.

– Min gymnasieutbildning har betytt jättemycket för mig. Det är tack vare den som jag har kommit så här långt. Jag fick testa många spännande saker och praktisera på häftiga ställen, säger Gabriella och skickar med ett råd till alla som ska söka:

– Var inte rädd för att visa vad du är intresserad av, och ta vara på alla möjligheter du får!

Philip Hottöfjäll, student mänskliga rättigheter
Tidigare elev på HU, student 2018

Första steget ut i världen

För Philip Hottöfjäll var gymnasievalet en lätt match. Han gillade språk och kultur och visste därför att han ville gå Humanistiska programmet. Idag studerar han mänskliga rättigheter på Lunds universitet och ser fram emot praktik både i Ghana och Italien. Efter examen vill han jobba med företags internationella relationer.

– Åren på Humanistiska programmet gav mig både språkkunskaper och träning i kritiskt tänkande. Det har jag stor nytta av nu, säger han.

Inom humanistprogrammet kan man välja bland många olika kurser och nästan sy ihop sitt eget program. Philip råder alla att våga välja även de lite annorlunda vägarna.

– Jag valde kinesiska och det breddade verkligen mina språkkunskaper och mitt tankesätt, säger han.

Johanna Åsberg, sjuksköterskestudent
Tidigare elev på VO, student 2018

Närmar sig drömmålet

Johanna Åsberg visste redan som liten att hon skulle bli ambulanssjuksköterska. Nu är hon på väg att uppfylla sin dröm – och grunden lade hon på Vård- och omsorgsprogrammet.

– Jag är så nöjd med min gymnasietid. Vi hade en bra klass och jättebra lärare; man fick alltid den stöttning man behövde. Och de långa praktikperioderna gjorde att man var redo att börja jobba efter studenten, säger Johanna.

Nu har hon ett år kvar på sin högskoleutbildning till sjuksköterska och ser fram emot att uppfylla sin dröm.

– Om man är intresserad av att hjälpa andra, väljer Vård- och omsorg och anstränger sig med studierna, kan man vara säker på att ha ett bra jobb efter studenten. Dessutom finns det många möjligheter att läsa vidare – och hur mycket jobb som helst.