Från skola till jobb - råd från branscher

På Gymnasium Skövde lägger du grunden till det du ska arbeta med i framtiden. För dig som väljer att gå ett yrkesprogram är även erfarenheten från din APL viktig.

Här får du goda råd inför ditt programval från personer inom några av de branscher vi samarbetar med.

Erik Eriksson, Wennergrens:

Välj det du tycker om

Välj ett program som innehåller det du verkligen tycker om! Det rådet vill Erik Eriksson, vd för fastighetsbolaget Wennergrens i Hjo, skicka med alla blivande gymnasieelever.

– Jag tror på lustfyllt lärande! När du gillar det du håller på med är det lättare att lyckas – både med dina favoritämnen och de ämnen du får ”på köpet”, säger han.

Själv visste han redan i nian att han ville bli ekonom, men eftersom han också var väldigt musikintresserad valde han ändå Estetiska programmets musikinriktning.

– Jag har verkligen inte ångrat det valet. På musik lärde jag mig saker som jag fortfarande har jättestor nytta av. Dels rent musikaliskt förstås, men också att vara kreativ tillsammans med andra och att framträda på en scen. Jag blir exempelvis aldrig nervös av att prata inför folk, säger han och fortsätter:

– Det är 20 år sedan jag tog studenten, men jag tänker fortfarande ofta på det jag lärde mig under gymnasietiden. Otroligt värdefullt!

Heidur Unnarsdottir och Åsa Bergström, Tingeling:

Man kan verkligen lyckas i yrket

Åsa Bergström har varit frisör i 30 år. Hon äger och driver Salong Tingeling i Skövde tillsammans med sin kollega Heidur Unnarsdottir.

– Det är ett jätteroligt jobb där man aldrig blir fullärd, säger Åsa.

En gång i tiden var hon själv elev på Hantverksprogrammet inriktining frisör. När hon och Heidur tar in praktikanter eller anställer väljer de alltid personer från den utbildningen.

– Då är vi säkra på att de har gedigna kunskaper med sig. Som frisörelev på Gymnasium Skövde får man hela grunden så att man kan ta sitt gesällbrev - och det är det viktigaste för att få ett bra jobb, säger Åsa.

Åsa och Heidur har åtta anställda. Några av dem tävlar regelbundet i olika frisörtävlingar och salongen har till och med en egen podd. Enligt Åsa råder det i dagsläget brist på bra frisörer. Med andra ord finns det gott om jobb för den som vill arbeta i branschen.

– Om man är intresserad och tar sin utbildning på allvar kan man verkligen lyckas i det här yrket, konstaterar Åsa.

Anders Olsson, Celander:

Ingen risk att bli arbetslös

Med en bra gymnasieutbildning i ryggen finns alla möjigheter till en god framtid. Det menar Anders Olsson på måleriföretaget Celander, ett av många företag som har ett nära samarbete med Gymnasium Skövde.

– Det är en jätteviktig utbildning för oss. Många av de vi anställer kommer direkt från skolan.

Celander har ett 40-tal anställda och tar regelbundet emot praktikanter från Bygg- och anläggningsprogrammets måleriinriktning. Ofta leder praktiken till sommarjobb och kanske till och med till anställning. Det är nämligen svårt för företagen att hitta bra målare.

– Ja, med en måleriutbildning i bagaget har man stor chans till arbete, konstaterar Anders. Det viktigaste för att bli en bra målare är att ha intresse, nyfikenhet och vilja.

Henrik Fredriksson, Knistad Herrgård:

Satsa på servicebranschen!

– Framtiden i restaurangbranschen är både lovande och spännande, säger Henrik Fredriksson. Han är restaurangchef på Knistad, kunglig hovlakej och dessutom före detta elev på Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

– Det finns alltid en framtid i vår bransch – alla behöver ju äta!

Med en restaurangutbildning har man breda möjligheter i arbetslivet. I allt från storkök till finrestauranger finns ett stort behov av duktiga kockar, och den som vill kan resa runt och ha hela världen som arbetsplats.

Knistad är en av många restauranger som tar emot praktikanter från Gymnasium Skövde. Henrik råder alla som vill satsa på en framtid i branschen att vara nyfikna och visa framfötterna.

– Och framför allt: Våga satsa på en servicebransch! Oavsett vad man gör senare i livet har man alltid nytta av att ha jobbat nära andra människor, säger han.